Reklama

Tyle filiżanek herbaty to za dużo. Oto możliwe skutki uboczne

Dla niepijących kawy herbata jest naturalnym wyborem w ciągu dnia. Ale osoby przepadające za kawą od herbaty też nie stronią. To dwa najczęściej spożywane napoje, które wiele łączy i zarazem wiele dzieli. Przykłady można mnożyć, ale jedna różnica jest szczególnie istotna ze zdrowotnego punktu widzenia. O ile powszechnie wiadomo, że nie można przesadzić z dziennym spożyciem kawy, o tyle rzadko mówi się o skutkach ubocznych spożywania zbyt wielu filiżanek herbaty. Oczywiście, jak w przypadku kawy, umiarkowane spożycie wiązane jest z wieloma korzyściami zdrowotnymi, ale trzeba pilnować, by ilość wypijanego napoju mieściła się w pewnych granicach. Ile filiżanek herbaty to za dużo? Jak duża ilość herbaty może wpłynąć na organizm? Wyjaśniamy.

Herbata a wchłanianie żelaza

Herbata jest źródłem garbników - organicznych związków chemicznych, pochodnych fenoli, o działaniu m.in. antybakteryjnym i ściągającym. Przyjmowane w nadmiarze mogą przynieść jednak więcej szkody niż pożytku. Garbniki zmniejszają wchłanianie żelaza poprzez wiązanie się z żelazem i wyprowadzanie go z organizmu. Jak zwracają uwagę eksperci, niedobór żelaza jest jednym z częściej występujących niedoborów i jeśli u danej osoby poziom żelaza jest niski, nadmierne spożycie herbaty może tylko pogorszyć ten stan.

Z badań wynika, że garbniki, których źródłem jest herbata, utrudniają wchłanianie żelaza szczególnie ze źródeł roślinnych - np. szpinaku, fasoli czy orzechów. Z tego powodu osoby będące na diecie wegańskiej lub wegetariańskiej muszą bardziej zwracać uwagę na ilość spożywanej herbaty. Osoby z niskim poziomem żelaza, zdaniem specjalistów, powinny rozważyć picie herbaty między posiłkami. 

Reklama

Herbata a kofeina i jej wpływ

W herbacie, podobnie jak w kawie, znajduje się kofeina, jednak w mniejszej ilości. Więcej kofeiny zawierają zwykle czarne herbaty, a zawartość tego związku jest wyższa, im dłużej parzy się herbatę. Nadmierne spożywanie kofeiny, z herbaty lub jakiegokolwiek innego źródła, może wywoływać niepokój, wzmagać stres i powodować rozdrażnienie.

Spożywanie zbyt dużej ilości kofeiny powiązane zostało również z zaburzeniami snu. Niektóre badania sugerują, że kofeina może hamować produkcję melatoniny, co skutkuje słabą jakością snu. O tym, do jakich chorób prowadzi niedobór snu, piszemy TUTAJ.

Nadmierne spożywanie kofeiny z herbaty może przyczyniać się też do nawracających bólów głowy. Badania sugerują, że wystarczy zaledwie 100 mg kofeiny dziennie, aby wywołać taki efekt. U niektórych osób tolerancja kofeiny jest jednak mniejsza. Herbata, co prawda, zawiera mniej kofeiny niż inne popularne napoje, ale niektóre jej rodzaje mogą dostarczać nawet 60 mg tego związku na filiżankę.

Inne dolegliwości, które mogą być spowodowane spożywaniem zbyt dużej ilości herbaty i, co za tym idzie, kofeiny, to: zawroty głowy, zgaga, nasilenie objawów refluksu żołądkowego.

Herbata a układ pokarmowy

Spożywanie herbaty w dużych ilościach lub na pusty żołądek może powodować nieprzyjemne objawy w postaci bólów żołądka czy nudności. Garbniki znajdujące się w liściach herbaty, które odpowiadają za jej gorzki smak, mają charakter ściągający i mogą podrażniać tkanki przewodu pokarmowego, wywołując wspomniane dolegliwości. Osoby bardziej wrażliwe mogą odczuwać bóle żołądka i nudności po wypiciu zaledwie 1-2 filiżanek herbaty, podczas gdy inni mogą wypić więcej herbaty bez zaobserwowania jakichkolwiek skutków ubocznych.

Herbata a szkodliwe pierwiastki

Liście herbaty mogą zawierać lub wchłaniać różne toksyczne związki (ich źródłem może być np. gleba). Badania wykazywały obecność toksyn w wielu różnych rodzajach herbaty. W jednym z takich badań pod lupę wzięto 30 rodzajów herbaty. We wszystkich znaleziono ołów. Wyniki opublikowano w "Journal of Toxicology".

Poziom ołowiu wzrastał wraz z czasem parzenia. Wszystkie parzone herbaty zawierały śladowe ilości ołowiu, ale 73 proc. herbat parzonych przez 3 minuty i 83 proc. herbat parzonych przez 15 minut zawierało poziomy uważane za niebezpieczne do spożycia w czasie ciąży i w okresie laktacji - donosi eatthis.com. Poziomy glinu były powyżej zalecanych wartości w 20 proc. parzonych herbat.

Ile herbaty to za dużo?

Każdy gatunek herbaty ma różne właściwości zdrowotne. Umiarkowane spożywanie herbaty może przynieść wiele korzyści, ale picie herbaty w nadmiarze może skutkować wieloma negatywnymi reakcjami ze strony organizmu. Większość znanych skutków ubocznych jest związana z obecnością w herbacie kofeiny i garbników. Niektórzy są bardziej wrażliwi na te związki niż inni, dlatego ważne jest, aby zwracać uwagę na to, jak organizm na herbatę reaguje.  

Za bezpieczną dawkę herbaty większość specjalistów uważa 3-4 filiżanki tego napoju (710-950 ml). Zaznaczają oni jednak, że u niektórych mogą wystąpić działania niepożądane przy spożyciu mniejszej liczby filiżanek.

W przypadku wystąpienia jakichkolwiek objawów, które mogą być związane ze spożyciem herbaty, należy stopniowo ograniczać jej spożycie, do poziomu pozbawionego niepożądanych reakcji.

CZYTAJ TAKŻE: 

Kawa przedłuża życie i chroni serce. Pij tylko taką!

Zbawienne działanie herbaty. Zobacz, na co pomaga

Warto dodać do herbaty. Rozprawią się z boczkami i wałeczkami

INTERIA.PL

W serwisie zdrowie.interia.pl dokładamy wszelkich starań, by przekazywać wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje o objawach i profilaktyce chorób, bo wierzymy, że świadomość i wiedza w tym zakresie pomogą dłużej utrzymać dobre zdrowie.
Niniejszy artykuł nie jest jednak poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki i konsultacji z lekarzem lub specjalistą.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL