Dłubiesz w nosie? Naukowcy ustalili, że grozi ci poważna choroba mózgu

Dłubanie w nosie postrzegane jest jako zupełnie nieszkodliwy nawyk. Lekarze podkreślają jednak, że może mieć wiele negatywnych konsekwencji dla zdrowia. Może skutkować m.in. wprowadzaniem wirusów, bakterii i innych zanieczyszczeń do nosa czy uszkadzaniem tkanki i struktury wewnątrz nosa. Z badań naukowców z Griffith University w Queensland w Australii wynika, że dłubanie w nosie może przyczyniać się również do rozwoju demencji i choroby Alzheimera. Jak to możliwe?

Demencja i choroba Alzheimera

Demencja to ogólne pojęcie obejmujące szeroki zakres schorzeń, używane na określenie stanu chorobowego, w którym dochodzi do postępującego upośledzenia funkcji intelektualnych - zdolności do zapamiętywania, myślenia, podejmowania decyzji. Choroba Alzheimera jest najczęstszą nieodwracalną postacią demencji - odpowiada za 60-70 proc. przypadków. Uważa się, że na jej rozwój wpływ mają zarówno czynniki genetyczne, jak i środowiskowe.

Bakterie z nosa a choroba Alzheimera. Wyniki badań

Naukowcy z Griffith University w Queensland w Australii w lutym tego roku przekazali, że bakteria Chlamydia pneumoniae, powodująca m.in. zapalenie płuc, może przeniknąć z nosa do mózgu i wywołać kaskadę zdarzeń, które mogą prowadzić do choroby Alzheimera.

Badając myszy (jak tłumaczą badacze, ludzie mają podobne włókna nerwowe i ich organizm może być zasiedlany przez podobne bakterie), zaobserwowano, że gdy Chlamydia pneumoniae znajdzie się w ośrodkowym układzie nerwowym, komórki mózgu reagują w ciągu zaledwie kilku dni, odkładając peptydy beta-amyloidowe, które uczestniczą w patogenezie choroby Alzheimera.

"Po kilku tygodniach liczne szlaki genowe, o których wiadomo, że są zaangażowane w chorobę Alzheimera, również ulegają dramatycznej aktywacji" - zaznaczano. Badania pokazały też, że bakterie mogą zasiedlać również towarzyszące neuronom komórki glejowe, co pozwala im przetrwać w układzie nerwowym.

Dłubanie w nosie a choroba Alzheimera - jaki jest związek?

Choć wyniki badań dotyczących związku między bakteriami z nosa a chorobą Alzheimera opublikowano kilka miesięcy temu, dopiero teraz zwrócono uwagę na drogę, jaką pokonują patogeny, by dostać się do mózgu. I pozornie niewinny nawyk, który ułatwia bakteriom zadanie. Nowymi wnioskami badacze z Griffith University podzielili się pod koniec października.

Autorzy badania sugerują, że dłubanie w nosie uszkadza błonę śluzową nosa, torując bakteriom drogę do nerwu węchowego, a następnie do mózgu. "Nerw węchowy w nosie jest bezpośrednio wystawiony na działanie powietrza i oferuje krótką drogę do mózgu, która omija barierę krew-mózg" - czytamy. Chlamydia pneumoniae, wnikając do mózgu przez nerw węchowy, prowadzi z kolei (zgodnie z obserwacjami) do rozwoju blaszek amyloidowych zbudowanych z beta-amyloidu, które są charakterystyczne dla choroby Alzheimera.

"Jesteśmy pierwszymi, którzy wykazali, że Chlamydia pneumoniae może przedostać się bezpośrednio przez nos do mózgu, gdzie może wywołać patologie przypominające chorobę Alzheimera" - zauważa prof. James St John. "Widzieliśmy, jak to się dzieje w modelu myszy, a dowody są potencjalnie przerażające również dla ludzi" - dodaje. W kolejnej fazie badań, jak zapowiedziano, obserwacje będą dotyczyć już ludzi.

Jak wskazuje prof. St John, już teraz można jednak podjąć kroki, by zmniejszyć ryzyko potencjalnego rozwoju choroby Alzheimera o późnym początku.

"Dłubanie w nosie i wyrywanie włosów z nosa nie jest dobrym pomysłem. (...) Jeśli uszkodzisz wyściółkę nosa, możesz zwiększyć liczbę bakterii, które mogą dostać się do mózgu" - zaznacza.

Dwa niepozorne objawy mogą zwiastować demencję. Odkrycie badaczy

Brytyjscy specjaliści odkryli nowy lek na alzheimera. "Historyczny przełom"

Czy choroba Alzheimera to wyrok?

Dowiedz się więcej na temat: choroba Alzheimera | demencja