Reklama

Imbir - jesienno-zimowy must have

Imbir to jedna z najzdrowszych i najsmaczniejszych przypraw na świecie. Warto sięgać po nią właśnie teraz z racji tego, że działa przeciwzapalnie, przeciwwirusowo i przeciwbakteryjnie, a w dodatku rozgrzewająco i wykrztuśnie. Szczególną popularnością cieszą się zdrowotne napary z dodatkiem świeżego imbiru, a także miodu i cytryny. Nie ma lepszych na zimowe wieczory. Sprawdź, na jakie dolegliwości pomoże ci imbir.

Imbir - witaminy i składniki mineralne

Imbir należy do tej samej rodziny co kurkuma i kardamon. Pochodzi z południowo-wschodniej Azji. To integralny składnik diety mieszkańców tego regionu, ceniony za swoje właściwości aromatyczne, smakowe i lecznicze. W różnych formach medycyny tradycyjnej i alternatywnej, ze względu na te ostatnie, stosowany jest od wieków.

Swój niepowtarzalny zapach i smak imbir zawdzięcza związkom, z których najważniejszymi są gingerole. Jak wynika z badań, mają one silne działanie przeciwbólowe, przeciwzapalne i przeciwutleniające. Sam korzeń jest źródłem podstawowych składników odżywczych - głównie węglowodanów. Poza tym w korzeniu imbiru znajdziemy witaminy: witaminę C, B1, B2, kwas foliowy, witaminę E, A oraz K. Ze składników mineralnych należy wspomnieć o wapniu, fosforze, żelazie i potasie.

Reklama

Imbir - właściwości lecznicze

Imbir używany jest od tysięcy lat w leczeniu wielu powszechnych dolegliwości. To dlatego, że:

  • działa przeciwbólowo - łagodzi bóle głowy, migreny i bóle menstruacyjne;
  • działa przeciwzapalnie - wspomaga organizm w walce z przeziębieniem, ale też łagodzi np. bóle stawów, których źródłem jest stan zapalny; 
  • działa antyoksydacyjnie - przeciwdziała wolnym rodnikom przyspieszającym procesy starzenia organizmu;
  • pobudza krążenie, działa rozgrzewająco, napotnie;
  • obniża gorączkę i hamuje skurcze oskrzeli;
  • działa wykrztuśnie i rozrzedza wydzielinę w drogach oddechowych, łagodzi kaszel;
  • wzmacnia odporność;
  • hamuje rinowirusy odpowiedzialne za większość przeziębień;
  • hamuje rozwój bakterii, m.in. Escherichia coli, Proteus vulgaris, Vibrio cholerae czy Salmonella typhimurium, a do tego wielu pierwotniaków i bezkręgowców pasożytniczych;
  • obniża ciśnienie tętnicze;
  • pomaga kontrolować poziom glukozy we krwi;
  • obniża poziom cholesterolu we krwi;
  • zapobiega możliwości powstawania zatorów w naczyniach;
  • pobudza pracę żołądka, działa żółciopędnie i rozkurczowo;
  • niweluje wzdęcia i gazy;
  • łagodzi nudności i wymioty;
  • może zapobiegać wrzodom żołądka wywołanym przez niesteroidowe leki przeciwzapalne; 
  • wpływa korzystnie na pamięć i koncentrację;
  • działa odkażająco i odświeżająco (dlatego stosowany jest w higienie jamy ustnej).

Kto nie powinien spożywać imbiru?

Imbir nie jest wskazany u osób zmagających się z wrzodami żołądka, wrzodami dwunastnicy i refluksem żołądkowo-przełykowym. Wynika to z obecności w przyprawie substancji, które drażnią śluzówkę przewodu pokarmowego i mogą wpłynąć na pogorszenie dolegliwości. Co więcej, przyprawa ta może wchodzić w interakcje z przyjmowanymi lekami, w tym przeciwzakrzepowymi i hipoglikemicznymi, dlatego, jeśli je łykasz, lepiej zrezygnuj z tego dodatku.

Ostrożnie z produktami z imbirem w składzie u najmłodszych - nie należy podawać ich dzieciom, które nie ukończyły roku.

Jeśli przesadzimy z imbirem, możemy spodziewać się bólów brzucha, biegunki czy zgagi.

Rozgrzewające napary z imbirem. Jak zrobić?

Herbatę z imbirem możesz kupić w każdym supermarkecie. Ale lepiej będzie, jeśli przyrządzisz ją samemu i dodasz swoje ulubione składniki. Sposobów jest kilka.  

W większym dzbanku zaparz swoją ulubioną mocną herbatę. Następnie dodaj do niej pokrojoną w plasterki cytrynę (lub np. pomarańcze) - wystarczy pół owocu. Imbiru nie musisz obierać, ale jeśli decydujesz się na taki ze skórką (jest ona dobrym źródłem błonnika i zawiera podobne wartości jak miąższ), powinien być dokładnie umyty. Wystarczy kilka cienkich plasterków korzenia. Jeśli lubisz miód, jak najbardziej tu pasuje - dwie łyżki na dzbanek tak przyrządzonego wywaru wystarczą. Taki napój pomoże w przeziębieniu i grypie, ale też zadziała prewencyjnie. 

Drugi sposób jest nieco mniej popularny, ale warto go wypróbować.

Zagotuj pół litra wody. Do znajdującego się wciąż na gazie wrzątku wrzuć kilka plasterków imbiru i gotuj dalej pod przykryciem przez 15-20 minut. Następnie odcedź wywar. Do smaku dodaj cytrusy i posłodź miodem. Jeśli tak przyrządzony wywar nie będzie ci smakować, możesz w trakcie gotowania imbiru dorzucić torebkę z herbatą (wtedy imbir gotuj przez ok. trzy minuty, a wraz z herbatą przez kolejnych kilka minut).  

Do naparów z imbirem pasować będą takie przyprawy korzenne jak kurkuma, goździki, cynamon czy gałka muszkatołowa. 

Czytaj także: 

Jarzębina - jesienny dar natury dla zdrowia nerek i serca

Jak najlepiej wykorzystać imbir? Wyjątkowe zastosowania

Marynowany imbir według Ewy Wachowicz

INTERIA.PL

W serwisie zdrowie.interia.pl dokładamy wszelkich starań, by przekazywać wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje o objawach i profilaktyce chorób, bo wierzymy, że świadomość i wiedza w tym zakresie pomogą dłużej utrzymać dobre zdrowie.
Niniejszy artykuł nie jest jednak poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki i konsultacji z lekarzem lub specjalistą.

Dowiedz się więcej na temat: imbir | imbir właściwości

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL