Reklama

Pij na czczo, by mieć zdrowe jelita, serce i kości. Tani i zbawienny

Suszone owoce to zdrowa i smaczna przekąska, doskonała alternatywa dla słodyczy i wspaniałe urozmaicenie codziennej diety. Można w nich przebierać. Suszone śliwki, suszona żurawina, suszone morele, winogrona, figi, jabłka, daktyle - każdy bez wyjątku znajdzie swoje ulubione i swój sposób na ich wykorzystanie. Bo do owoców suszonych, jak choćby śliwek, można podejść niestandardowo i np. przygotować z nich sok. Sok z suszonych śliwek jest dobry m.in. dla naszych jelit. Jakie jeszcze ma zalety? Jaki jest na niego przepis? Oto co trzeba wiedzieć.

Suszone śliwki - składniki odżywcze

Suszone śliwki może nie wyglądają szczególnie apetycznie, może przywołują wspomnienia z dzieciństwa o kompocie z suszu, za którym się nie przepadało, ale bogactwo składników mineralnych, witamin, a także właściwości zdrowotne tych owoców sprawiają, że prędzej czy później wiele osób się do nich przekonuje.

Suszone śliwki zawierają m.in.: witaminę A, witaminy C, E oraz K, witaminy z grupy B (w tym witaminy B2, B3, B6 i B12), a także potas, miedź, wapń, żelazo, mangan, magnez czy fosfor. Zawartość witamin i minerałów w jednej porcji śliwek świeżych i śliwek suszonych w wielu przypadkach nie różni się jakoś znacznie, ale warto zapamiętać, że śliwki suszone mają zdecydowanie więcej witaminy A, beta-karotenu, potasu, wapnia, fosforu i magnezu.

Reklama

Suszone śliwki są bardzo dobrym, naturalnym źródłem błonnika pokarmowego. 100 g suszonych śliwek to ok. 9 g tego składnika. Poza tym bogate są w przeciwutleniacze, które chronią organizm przed stresem oksydacyjnym - zanieczyszczeniem organizmu, do którego dochodzi w komórkach.

Śliwki suszone mają niestety więcej kalorii niż świeże śliwki. Podczas gdy 100 g świeżych owoców ma ok. 45 kcal, to taka sama ilość suszonych śliwek dostarcza średnio 260 kcal.

Jak podpowiadają eksperci, przy zakupie suszonych owoców, jakie by one nie były, warto sprawdzać, czy są one dodatkowo słodzone, czy też nie. I oczywiście wybierać te bez dodatku cukru, zawierające tylko naturalnie występujące cukry.

Suszone śliwki - właściwości

Suszone śliwki mają dobroczynny wpływ na organizm:

  • regulują pracę układu pokarmowego;
  • są jednym ze skuteczniejszych naturalnych leków na zaparcia (dzięki zawartości błonnika i sorbitolu);
  • wzmacniają kości (badania sugerują, że mogą pomóc w zapobieganiu lub opóźnianiu wystąpienia osteoporozy);
  • dzięki wysokiej zawartości potasu obniżają ciśnienie krwi i polecane są osobom chorującym na nadciśnienie;
  • pozytywnie wpływają na układ nerwowy;
  • mogą sprzyjać utracie wagi, zapewniając m.in. uczucie sytości;
  • obecne w suszonych śliwkach antyoksydanty działają przeciwnowotworowo i pomagają zachować piękną i zdrową skórę.

Suszone śliwki - jak wykorzystać?

Suszone śliwki - kupne czy też domowej roboty - warto spożywać regularnie w formie przekąski. Można je również dodawać do dań wytrawnych, jak i na słodko. Suszone śliwki sprawdzą się zarówno w mięsach czy sosach, jak i w deserach.

Z suszonych śliwek przygotowuje się również soki. Dostaniemy je w sklepach ze zdrową żywnością - bez sztucznych barwników i konserwantów, zawierające tylko naturalne cukry. Sok z suszonych śliwek można przygotować również samodzielnie. Niżej podajemy prosty przepis.

Sok z suszonych śliwek - kiedy stosować?

Sok z suszonych śliwek polecany jest szczególnie tym, którzy chcą uregulować pracę przewodu pokarmowego. Warto po niego sięgać przy problemach z jelitami. Sok z suszonych śliwek znany jest przede wszystkim jako skuteczny, naturalny lek na zaparcia, a to wszystko dzięki obecności błonnika pokarmowego i sorbitolu, który działa jak naturalny środek przeczyszczający, wspierając regularne wypróżnianie. By wzmocnić takie działanie soku, należy go lekko podgrzać (ale nie powinien być gorący).

Eksperci przypominają również, że dieta bogata w błonnik jest jednym z czynników zapobiegających rozwojowi chorób odbytu.

Sok z suszonych śliwek pomaga zapobiegać chorobom serca. Może znacznie obniżyć ciśnienie krwi, a także poziom "złego" cholesterolu. Wspomaga również pracę wątroby i wzmacnia kości. Śmiało mogą po niego sięgać osoby na diecie redukcyjnej. Efekty odczują szybko. 

Warto jednak zawsze skonsultować się z lekarzem, który wymieni wszystkie przeciwwskazania. Przed rozpoczęciem spożywania soku z suszonych śliwek rady specjalisty powinny zasięgnąć szczególnie osoby z wrzodziejącym zapaleniem jelita grubego. 

Sok z suszonych śliwek - przepis

W przygotowaniu domowego soku z suszonych śliwek nie ma nic trudnego. Potrzebujesz jedynie kilku suszonych śliwek i wrzątku.

Sześć, siedem średniej wielkości suszonych śliwek należy pozbawić pestek (nie wszystkie je mają) i pokroić na pół. Owoce umieszcza się w słoiku i zalewa dwiema szklankami wrzącej wody. Kiedy woda całkiem ostygnie, słoik zakręcamy i wstawiamy do lodówki na minimum 24 godziny. Kolejny krok to zmiksowanie zawartości. Jeśli konsystencja nie będzie zadowalająca, sok będzie zbyt gęsty, należy dodać przegotowaną wodą.

Sok z suszonych śliwek należy pić w ilości jednej bądź dwóch szklanek dziennie, najlepiej rano. W lodówce przechowuj go do siedmiu dni. 

CZYTAJ TAKŻE: 

Sok z granatu to bomba witamin. Pij, by obniżyć glikemię, złagodzić refluks i stres

Pij go na czczo, a zapomnisz o chorobach. Właściwości soku z marchwi

Sok z pokrzywy - przepis i zastosowanie

Co zrobić ze śliwek? 12 pomysłów na dania ze śliwkami 

INTERIA.PL

W serwisie zdrowie.interia.pl dokładamy wszelkich starań, by przekazywać wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje o objawach i profilaktyce chorób, bo wierzymy, że świadomość i wiedza w tym zakresie pomogą dłużej utrzymać dobre zdrowie.
Niniejszy artykuł nie jest jednak poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki i konsultacji z lekarzem lub specjalistą.

Dowiedz się więcej na temat: suszone śliwki | suszone śliwki właściwości

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL