Reklama

Dolegliwości w ciąży

​Ciążą jest dla niektórych mam wspaniałym czasem oczekiwania, dla innych może stać się 9-cio miesięczną udręką i walką z coraz to nowymi dolegliwościami. Jeśli coś budzi twoje obawy, skonsultuj to ze swoim lekarzem.

Najczęściej występujące dolegliwości ciążowe

1. Zaparcia w ciąży 

Aby ich uniknąć jedz żywność bogatą w błonnik, ćwicz regularnie, pij dużo wody, unikaj suplementów żelaza, ponieważ mogą one powodować zaparcia - zwróć się do lekarza, aby pomógł dobrać inny typ preparatu lub odpowiednią, bogatą w żelazo dietę. 

2. Skurcze mięśni w ciąży

Nagły, ostry ból, zwykle w mięśniach łydek i stóp to skurcz. Najczęściej występuje w nocy. Regularne, delikatne ćwiczenia w ciąży, zwłaszcza ruchy kostek i nóg, poprawią krążenie i mogą zapobiec skurczom.

3. Częste oddawanie moczu podczas ciąży

Reklama

Potrzeba znacznie częstszego oddawania moczu może rozpocząć się już na początku ciąży. Czasem to trwa przez całe dziewięć miesięcy. W późniejszym okresie jest wynikiem nacisku głowy dziecka na pęcherz. Jeśli okaże się, że trzeba wstawać w nocy, aby oddać mocz, spróbuj ograniczyć ilość wypijanych napojów późnym wieczorem. Ale pij dużo bezalkoholowych i bezkofeinowych napojów w ciągu dnia.

4. Nudności i wymioty

Dla wielu kobiet najbardziej uciążliwa dolegliwość, może wystąpić już w 3. tygodniu ciąży. Spowodowane są gwałtownymi zmianami hormonalnymi. Żeby je złagodzić i zapobiegać częstym wymiotom, pamiętaj o poniższych wskazówkach:

- zjedz coś zanim wstaniesz z łóżka,

- jedz mniej, ale częściej,  posiłki powinny być urozmaicone,

- unikaj kawy i ciężkostrawnych, smażonych potraw,

- możesz pić napar z imbiru lub majeranku - łagodzą mdłości,

- zadbaj o odpowiednią ilość witamin z grupy B w swojej diecie, a zwłaszcza witaminy B6 (po uzgodnieniu z lekarzem możesz ją suplementować).


5. Zgaga

Ta dolegliwość związana jest z rozluźniającym działaniem progesteronu, uciskiem powiększającej się macicy na żołądek, a także zwiększeniem kwasoty w żołądku. Zazwyczaj daje o sobie znać w trzecim trymestrze. Jak możesz z nią walczyć?

- unikaj słodyczy, kawy, pikantnych i tłustych potraw

- jedz częściej, ale małymi porcjami

- nie kładź się po jedzeniu, a kolację zjedz najpóźniej 2 godziny przed pójściem do łóżka.

6. Żylaki w ciąży 

Ze względu na wzrost ilość krwi krążącej w organizmie oraz zmianę jej ciśnienia, ściany żył kobiety ciężarnej stają się mniej sprężyste, a przez powiększającą się macicę przepływ żylny jest utrudniony - to wszystko może doprowadzić do powstania żylaków. Najczęściej ciężarne cierpią na żylaki nóg.

Jeśli masz żylaki powinnaś:
- unikać stania przez dłuższy okres czasu
- nie siedzieć z nogą założoną na nogę

- dbać o wagę, zbyt szybki przyrost masy ciała zwiększa ciśnienie

- siadać z nogami do góry tak często, jak to tylko możliwe
- po konsultacji z lekarzem możesz spróbować rajstop uciskowych
- być aktywna, spacerować i pływać, aby poprawić krążenie 

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Rekomendacje