Reklama

Wystrzegaj się jedzenia o tej porze. Skraca życie

Od lekcji do lekcji, od spotkania do spotkania, od wyjazdu do wyjazdu - w ciągu dnia jesteśmy tak zabiegani, że zapominamy o posiłkach. Kończy się to tym, że jemy dopiero późnymi wieczorami, niedługo przed pójściem spać. Nierzadko staramy się wtedy nadrobić kalorii niemal za cały dzień. Brzmi niezdrowo, i tak faktycznie jest. Nowe badania sugerują jeszcze, że nawyk ten może skracać życie.

Pora jedzenia a długość życia - kto żyje najdłużej?

Zagadnieniu przyjrzeli się naukowcy z University of Texas Southwestern Medical Center w Dallas, a wynikami swoich badań prowadzonych na myszach pochwalili się w czasopiśmie "Science". Jak zaznaczono już na wstępie, w przeciwieństwie do ludzi myszy prowadzą nocny tryb życia, jednak w badaniach wykorzystano automatyczne podajniki jedzenia, by upewnić się, że niektóre zwierzęta jadły wyłącznie w nocy.

Myszy zostały podzielone na sześć grup. W jednej grupie, która służyła jako kontrolna, zwierzęta mogły jeść do woli, kiedy tylko chciały. W pozostałych pięciu grupach zastosowano diety o ograniczonej kaloryczności (30-40 proc. mniej kalorii) przy takim samym całkowitym spożyciu kalorii, ale z różnymi harmonogramami karmienia.

Reklama

Jak wskazuje "Medical News Today", mediana (wartość środkowa; nie mylić ze średnią arytmetyczną) długości życia myszy z pierwszej grupy wyniosła 800 dni. Myszy na diecie niskokalorycznej z jedzeniem dostępnym przez całą dobę żyły 875 dni. Te na diecie niskokalorycznej, które jadły tylko w ciągu dnia (nieaktywnej fazie ich cyklu dobowego) i które pościły przez 12 godzin w nocy, żyły 959 dni, czyli niemal o 20 proc. dłużej niż zwierzęta z grupy pierwszej. Najdłużej żyły zwierzęta będące na diecie o ograniczonej kaloryczności, które jadły tylko w fazie aktywnej, a następnie pościły przez pozostałe 12 godzin - średnio 1068 dni, czyli prawie o 35 proc. dłużej niż myszy z grupy kontrolnej.

Polecamy: Walczy z dietetycznymi mitami. "Zdrowe odżywianie zaczyna się głowie"

Pora jedzenia a inne parametry

Naukowcy z University of Texas Southwestern Medical Center wykryli jeszcze coś. Diety o ograniczonej kaloryczności poprawiły u zwierząt regulację poziomu glukozy i wrażliwość na insulinę. Największą zmianę odnotowano u myszy, które jadły tylko w nocy, w ich fazie aktywnej.

Jak twierdzi dr Joseph Takahashi, ograniczenie kalorii spowolniło również związany z wiekiem rozwój stanu zapalnego, co "również jest zgodne z opóźnianiem procesu starzenia". 

Naukowcy zwracają jednak uwagę na pewne ograniczenia swoich badań. Zauważają, że zakłócenia snu u myszy, które jadły w ciągu dnia (w fazie nieaktywnej), mogły przyczynić się do skrócenia ich życia. Ponadto, wszystkie myszy w badaniu były samcami. Autorzy piszą, że u kobiet hormony jajnikowe mogą zapewniać pewną ochronę przed zaburzeniami rytmu okołodobowego.

Podobnie jak w przypadku wszystkich badań, które obejmują modele zwierzęce, badanie może nie przełożyć się na ludzi. Jeśli jednak, naukowcy uważają, jedzenie wczesnym wieczorem jest najlepsze dla zdrowego starzenia się.

Wcześniejsze jedzenie - co nam daje?

- Kiedy jesz wcześniej, twoje ciało ma więcej czasu na strawienie jedzenia i wykorzystanie energii z tego jedzenia. Kiedy jesz później, twoje ciało próbuje strawić jedzenie podczas snu, co może prowadzić do problemów takich jak niestrawność lub refluks żołądkowy - komentuje dla serwisu "Eat This" dr Onyx Adegbola.

Lekarka zaznacza, że jedzenie późno w nocy może zaburzać dobowy rytm organizmu i utrudnić zasypianie oraz utrzymanie snu. Może prowadzić do bezsenności, która z kolei wiązana jest z otyłością, chorobami serca i cukrzycą.

Ryzyko wystąpienia stanu przedcukrzycowego i cukrzycy zwiększają nasze jedzeniowe wybory, które wydają się naturalne o tej porze dnia. Późnymi wieczorami często sięgamy po przekąski bogate w węglowodany - chipsy, ciastka, słodycze, popcorn. Tego typu produkty zaburzają kontrolę poziomu cukru we krwi. Spożywanie ich wcześniej, w ciągu dnia, sprzyja lepszemu bilansowi cukru we krwi i wspiera zapobieganie tym stanom. 

CZYTAJ TAKŻE: 

10 powodów, dlaczego nie możesz schudnąć

Najzdrowsza dieta na 2022 rok. Oto co warto jeść

Comfort food: Czym jest i czy warto się zajadać tego typu produktami? 

INTERIA.PL

W serwisie zdrowie.interia.pl dokładamy wszelkich starań, by przekazywać wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje o objawach i profilaktyce chorób, bo wierzymy, że świadomość i wiedza w tym zakresie pomogą dłużej utrzymać dobre zdrowie.
Niniejszy artykuł nie jest jednak poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki i konsultacji z lekarzem lub specjalistą.

Dowiedz się więcej na temat: diety | długie życie | pora jedzenia

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL