Reklama

Nadmiar witaminy D. Po czym poznać, że organizm ma jej aż nadto?

Zdecydowanie częściej mamy do czynienia z niedoborem witaminy D (witaminy D3) w organizmie niż z jej nadmiarem. Niewystarczająca ekspozycja na słońce, do tego dostarczanie zbyt małej jej ilości wraz z pożywieniem, zażywanie niektórych leków - to główne przyczyny niedoboru. I właśnie wtedy sięgamy po suplementy. To niewłaściwa suplementacja może przyczynić się do sytuacji, w której organizm witaminy D ma aż nadto. Poznaj objawy i skutki przedawkowania "witaminy słońca".

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę D

Dawkowanie witaminy D powinno być dopasowane do: wieku, wagi, trybu życia, nawyków zdrowotnych, specyfiki schorzeń, na które cierpimy, stosowanego leczenia, a także pory roku czy stopnia ekspozycji na słońce. Zanim zaczniemy stosować suplementację zaleca się wykonanie badań poziomu jej matabolitu wątrobowego 25-(OH)D w surowicy krwi. Dopiero z wynikami należy udać się do lekarza, który uwzględni wszystkie czynniki i zaleci właściwe dawkowanie.

Poniżej przedstawiamy oficjalne zalecenia dotyczące dawkowania witaminy D. Pamiętaj jednak, że każdy przypadek jest inny. Zwróć też uwagę na oznaczenia. Zawartość witaminy D3 w preparatach podawana jest w jednostkach międzynarodowych (j.m., j. oraz I.U.) lub w mikrogramach (mcg, µg). 

Reklama

1 µg, czyli 1 mikrogram, czyli 1 mcg, to 40 j.m. (lub j.), które równają się 40 I.U.

Zalecenia dotyczące dawkowania witaminy D3 wyglądają następująco:

Dzieci:

- od pierwszych dni życia do szóstego miesiąca życia - 400 j.m./dobę;

- od szóstego do 12. miesiąca życia - od 400 do 600 j.m./dobę;

- od roku do 10 lat - od 600 do 1000 j.m./dobę (przy czym u tych dzieci, które są zdrowe, które opalają się z odsłoniętymi przedramionami i nogami co najmniej 15 minut w ciągu dnia, w godz. od 10 do 15, i nie używają w tym czasie kremu ochronnego w miesiącach, w których słońce daje o sobie najbardziej znać, suplementacja nie jest konieczna, ale wciąż jest zalecana i bezpieczna);

- od 11. do 18. roku życia - od 800 do 2000 j.m./dobę, przez cały rok (przy czym zasada jest taka sama, jak w przedziale wiekowym do 10 lat);

Dorośli (od 19 do 65 lat):

- od 800 do 2000 j.m./dobę, przez cały rok (to dawka dla osób, które nie spełniają wytycznych jak w podpunkcie dotyczącym dzieci do 10. roku życia);

Seniorzy (osoby powyżej 65. roku życia, do 75 lat):

- od 800 do 2000 j.m./dobę, przez cały rok;

Seniorzy powyżej 75. roku życia:

- od 2000 do 4000 j.m./dobę przez cały rok (obecnie jednak zalecana maksymalna dawka suplementów diety wynosi 2000 j.m.).

Inaczej suplementacja witaminy D będzie wyglądać u wcześniaków, kobiet w ciąży i karmiących piersią, osób otyłych czy szerzej - w grupach zagrożonych niedoborem witaminy D. Dlatego, nim sięgniesz po dodatkowe wsparcie w postaci suplementów, zrób badania, a następnie skontaktuj się z lekarzem.

Gdy mowa o dawkowaniu witaminy D, musimy jeszcze wspomnieć o tym, kiedy mówimy o ciężkim niedoborze, a kiedy o toksycznym stężeniu. I tak:

- ciężki niedobór to 0-10 ng/ml,

- niedobór > 10-20 ng / ml,

- suboptymalne stężenie > 20-30 ng/ml,

- optymalne stężenie > 30-50 ng/ml,

- wysokie stężenie > 50-100 ng/ml,

- toksyczne stężenie > 100 ng/ml.

Objawy nadmiaru witaminy D

Jak już wspomnieliśmy, nadmiar witaminy D występuje rzadziej niż niedobór, ale jest możliwy, kiedy przez dłuższy czas przyjmowaliśmy zbyt duże dawki doustnych preparatów. To sytuacja niebezpieczna - przedawkowanie witaminy prowadzi do zatrucia organizmu. Zaznaczmy, że witaminy D w nadmiarze nie dostarczymy organizmowi poprzez dużą ekspozycję na promieniowanie UV czy spożywanie produktów, w których naturalnie ona występuje.

Nadmiar witaminy D w organizmie będzie objawiał się:

  • osłabieniem, otępieniem,
  • bólami głowy i oczu,
  • nudnościami i wymiotami,
  • zwiększonym uczuciem pragnienia,
  • wzmożonym oddawaniem moczu,
  • biegunką lub zaparciami,
  • poceniem się,
  • brakiem apetytu,
  • świądem skóry,
  • nadpobudliwością, rozdrażnieniem.

Z kolei o objawach niedoboru witaminy D przeczytasz TUTAJ.

Nadmiar witaminy D. Skutki

Przedawkowanie witaminy D niesie ze sobą poważne konsekwencje. Nadmiar "witaminy słońca" sprzyja odkładaniu się wapnia m.in. w tętnicach, nerkach oraz sercu. Zwiększa się ryzyko kamicy pęcherzyka żółciowego oraz kamicy nerek. 

Więcej witaminy D w organizmie to również większe ryzyko zaburzeń pracy serca i ośrodkowego układu nerwowego.

U kobiet w ciąży z powodu suplementowania witaminy D w zbyt dużych dawkach może dojść do deformacji płodu. U noworodka z kolei mogą wystąpić choroby układu kostnego.

IRz

Polecamy również: 

Niedobór witaminy C - jakie ma konsekwencje dla zdrowia?

Dlaczego witaminy są tak ważne w diecie?

Tego nie wiesz o popularnych witaminach

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Dziś w Interii

Raporty specjalne