Reklama

Zapomniany specyfik na kaszel i ból gardła. Zmiksuj dwa składniki

W polskiej kuchni bardzo często wykorzystuje się buraki. I dobrze, bo należą one do najzdrowszych warzyw na świecie. O tym, że warto regularnie spożywać choćby zakwas buraczany, mówi się od lat, przede wszystkim w okresie jesienno-zimowym, bo to tani, skuteczny i naturalny sposób na odporność. Ale warto przypomnieć jeszcze jedną buraczaną miksturę, po którą jesienią i zimą sięgały niegdyś nasze babcie i prababcie. Chodzi o syrop z buraka. Syrop z buraka pomoże na kaszel i chrypkę, wzmocni odporność i ułatwi walkę z infekcjami. Jak go zrobić i jak stosować? Odpowiadamy.

Buraki - witaminy i minerały

Buraki czerwone to wdzięczny produkt. Można je piec, gotować, smażyć, jeść na surowo, robić z nich przetwory. Stanowią podstawowy składnik barszczu i częsty dodatek do obiadu - na ciepło lub zimno. W ciągu dnia warto skusić się na szklankę soku z buraka czy pół szklanki zakwasu buraczanego. Ci, którzy pragną nieco odmiany w kuchni, powinni spróbować kotletów z buraka lub hummusu z pieczonymi burakami. Wielbiciele klasyki nie odmówią sobie przygotowania kilku słoików buraczków na zimę.

Reklama

Buraczane rarytasy wyróżniają się nie tylko walorami smakowymi. Mają też genialne właściwości zdrowotne. Włączenie ich do diety w dowolnej postaci przyniesie nam wiele korzyści.

Buraki to przede wszystkim skarbnica witamin i minerałów. W burakach znajdziemy: witaminy z grupy B, w tym kwas foliowy, witaminę C, witaminę A, witaminę E czy witaminę K. Poza tym: potas, żelazo, wapń, magnez, sód, cynk, miedź, mangan i selen.

Buraki cechują się wysoką zawartością przeciwutleniaczy, są dobrym źródłem błonnika pokarmowego. Mają mało kalorii. Swój kolor zawdzięczają obecności betalain, które charakteryzują się właściwościami przeciwutleniającymi, przeciwnowotworowymi i przeciwzapalnymi.

Buraki - właściwości

Buraki są wyjątkowe m.in. ze względu na sposób, w jaki wpływają na układ krążenia. Właściwości, jakie przypisuje się burakom, to przede wszystkim:

  • obniżanie ciśnienia krwi (sok z buraków polecany jest szczególnie osobom zmagającym się z nadciśnieniem);
  • obniżanie poziomu cholesterolu;            
  • zmniejszanie ryzyka chorób układu sercowo-naczyniowego, w tym udaru mózgu, choroby niedokrwiennej serca i zawału mięśnia sercowego;
  • silne właściwości krwiotwórcze (buraki zalecane są przy niedokrwistości);
  • wspieranie układu odpornościowego;
  • wspomaganie organizmu wyniszczonego chorobą;
  • poprawianie wytrzymałości i wydolności (dlatego obecne są w diecie osób aktywnych i uprawiających sport);
  • pozytywny wpływ na pracę układu trawiennego i zmniejszanie ryzyka rozwoju raka jelita grubego i odbytnicy (dzięki zawartości błonnika pokarmowego);
  • wspomaganie pracy mózgu (za sprawą azotanów) - jedno z badań wykazało, że wypijanie pół litra soku z buraków co dnia poprawia krążenie krwi w mózgu, przez co może hamować rozwój demencji w starszym wieku.

Syrop z buraka - kiedy stosować?

Syrop z buraka nie jest tak znany jak zakwas buraczany czy sok z buraka, a szkoda, bo jego stosowanie niesie za sobą wiele korzyści. Niegdyś, gdy syropów nie można było dostać na każdym kroku, był chętnie przygotowywany w domach, podobnie jak syrop z cebuli czy syrop z czosnku. Dziś do zapomnianych receptur na podobne specyfiki wraca się coraz chętniej, dlatego postanowiliśmy przypomnieć przepis na syrop z buraka. I wyjaśnić, w przypadku jakich dolegliwości znajdował i znajduje zastosowanie.

Niegdyś z pomocą syropu z buraka leczono anemię. Z czasem odkryto, że świetnie sprawdza się w przypadku kaszlu. Radzi sobie zarówno z kaszlem suchym, jak i mokrym. Wykazuje właściwości odkrztuszające, wspomaga usuwanie zalegającej wydzieliny w drogach oddechowych, zmniejsza uczucie drapania w gardle. Chrypka i ból gardła także są wskazaniem do jego stosowania.

Syrop z buraka może być wykorzystywany nie tylko przy wyżej wymienionych dolegliwościach, nie tylko w infekcji (hamuje jej rozwój), ale można go przyjmować również profilaktycznie. Syrop buraczany w trudnym okresie jesienno-zimowym wzmocni odporność.  

Syrop z buraka - przepis

Syrop z buraka można przygotować na kilka różnych sposobów. Metody są dwie - miksturę można podgrzewać lub nie. My przedstawimy przepis na syrop z buraka z zastosowaniem pierwszej metody. 

Syrop z buraka przygotowuje się z dwóch składników - buraka oraz cukru bądź miodu. Wybór miodów jest szeroki, ale w tym syropie najlepiej postawić na lipowy, spadziowy lub gryczany.

Jednego czerwonego buraka należy obrać, a następnie zetrzeć na drobnej tarce lub zmiksować. Do tak przygotowanego warzywa dodaje się dwie łyżeczki cukru lub miodu. Działanie syropu wzmocni odrobina startego świeżego imbiru. 

Całość trzeba dokładnie wymieszać i podgrzewać na wolnym ogniu przez ok. 20 minut. Nie można doprowadzić mieszanki do zagotowania, bo straci większość cennych właściwości.

Syrop z buraka można przyjmować kilka razy dziennie. Przy uporczywym kaszlu nawet co godzinę. Jeśli stosujemy go profilaktycznie, w celu wzmocnienia odporności, w ciągu doby nie powinno przyjmować się więcej niż cztery łyżeczki.

Syrop z buraka jest bardzo bezpieczny w stosowaniu. Może być podawany dzieciom już po pierwszym roku życia. 

CZYTAJ TAKŻE: 

Mikstury na odporność. Pięć sprawdzonych receptur

Kiedyś w leczeniu kaszlu stosowano marchewkę. Przepis na syrop

Proste sposoby na ból gardła - gdy nie masz przy sobie leków

INTERIA.PL

W serwisie zdrowie.interia.pl dokładamy wszelkich starań, by przekazywać wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje o objawach i profilaktyce chorób, bo wierzymy, że świadomość i wiedza w tym zakresie pomogą dłużej utrzymać dobre zdrowie.
Niniejszy artykuł nie jest jednak poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki i konsultacji z lekarzem lub specjalistą.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL