Reklama

Niedobór witaminy C to nie tylko spadek odporności. Objawy zobaczysz w ustach i na skórze

Niedobór witaminy C diagnozowany jest już rzadko. Dawniej był to dość częsty problem, szczególnie u tych, którzy wypływali w wielomiesięczne rejsy i nie mieli dostępu do świeżych owoców oraz warzyw. Jedną z przyczyn niedoboru witaminy C jest więc nieodpowiednia dieta. Co jeszcze? Na jakie sygnały ze strony organizmu powinniśmy zwrócić uwagę?

Witamina C. Za co odpowiada?

Witamina C gromadzi się głównie w trzustce i wątrobie. Niestety, większość wydalana jest z organizmu wraz z moczem.

Witamina C wspiera układ odpornościowy. Uczestniczy w przemianie białek, tłuszczów i węglowodanów. Wspiera gojenie się ran, spowalnia procesy starzenia się skóry, reguluje stężenie glukozy we krwi. Łagodzi reakcje alergiczne i obniża poziom cholesterolu. Zmniejsza ryzyko przeziębień i infekcji, a także udarów mózgu. Działa ochronnie na naczynia krwionośne, a także zapewnia ochronę przed próchnicą i wzmacnia dziąsła oraz zęby.

Reklama

Przyczyny niedoboru witaminy C

Niedobór witaminy C rozwija się w organizmie przez tygodnie, początkowo bezobjawowo. Taką sytuację wywołuje kilka czynników. 

Najczęstsze przyczyny niedoboru witaminy C to: 

  • nieprzystosowana do naszego organizmu dieta,
  • zaburzenia odżywiania, 
  • choroby nerek i serca,
  • przyjmowanie niektórych leków,
  • nadmierna aktywność fizyczna,
  • zaburzenia wchłaniania,
  • przewlekły stres.

Jak bronić się przed niedoborami witaminy C? 

Ważne jest spożywanie owoców i warzyw oraz regularne odżywianie. Kiedy jesteśmy przeziębieni, powinniśmy ograniczyć wysiłek fizyczny. Dodatkowo, w okresie zimowym, warto wesprzeć się suplementami.

Objawy niedoboru witaminy C

Niedobór witaminy C może objawiać się osłabieniem odporności organizmu, co skutkuje m.in. częstymi infekcjami. Oprócz tego mogą wystąpić: 

  • bóle mięśni i stawów,
  • skłonność do tworzenia się sińców,
  • senność, 
  • ogólne osłabienie, 
  • brak apetytu,
  • szybkie męczenie się, 
  • krwawienie dziąseł, 
  • pogorszenie stanu skóry, włosów i paznokci.

Czym grozi niedobór witaminy C?

Pogłębianie się niedoboru witaminy C w organizmie może prowadzić do poważniejszych problemów. Pogorszenie wchłaniania żelaza (witamina C ułatwia wchłanianie tego pierwiastka) może doprowadzić do anemii. Do tego dochodzi ryzyko rozwoju miażdżycy czy nowotworów. 

Niedobór grozi także nadczynnością tarczycy czy wzrostem ciśnienia. 

Niedobór witaminy C a skóra

Kwas askorbinowy (witamina C) odpowiada w dużej mierze za syntezę kolagenu w organizmie. Kolagen znajduje się we wszystkich komórkach ciała i odpowiedzialny jest za tworzenie szkieletu, chrząstek i ścięgien. Bez kolagenu skóra przestaje być sprężysta. Zwiększa się też kruchość żył i tętnic. 

Choroba spowodowana niedoborem witaminy C

Choroba spowodowana niedoborem witaminy C to szkorbut. Znana jest również jako choroba żeglarzy. Pierwszy raz opisano ją za czasów Hipokratesa. Współcześnie szkorbut diagnozowany jest bardzo rzadko. Do objawów szkorbutu zalicza się: zmęczenie, osłabienie, wybroczyny lub duże krwiaki na skórze, bóle mięśni i stawów, zapalenie dziąseł czy wypadanie zębów.

Niedobór witaminy C a jama ustna

Witamina C ma również duży wpływ na stan jamy ustnej. Przeciwdziała stanom zapalnym przyzębia. Odgrywa też ważną rolę w rozwoju zębiny i tworzeniu szkliwa, jak również przyspiesza gojenie się ran w jamie ustnej. Dodatkowo jej wpływ na rozwój kolagenu odpowiada za budowanie dziąseł, zębiny, kości i włókien ozębnej.

Kwas askorbinowy wspiera również jamę ustną przed rozwojem próchnicy. Należy jednak pilnować dawkowania, gdyż zbyt duże stężenie witaminy C w organizmie również może być dla niej niekorzystne. 

Niedobór witaminy C a choroby neurologiczne

Skutki niedoboru witaminy C może odczuć także mózg. Zbyt niski poziom witaminy C we krwi może doprowadzić do zaburzeń poznawczych (demencji). Jej niski poziom sprzyja też zachorowaniu na Alzheimera oraz pogarsza stan pacjentów chorych na Parkinsona.

Jak uzupełnić niedobór witaminy C?

By uzupełnić niedobór witaminy C, warto postawić na urozmaiconą dietę. Witamina C występuje w bardzo wielu owocach i warzywach. Znajdziemy ją - wbrew powszechnej opinii - nie tylko w cytrusach. Witamina C w dużej ilości występuje w owocach dzikiej róży, truskawkach czy owocach czarnej porzeczki. Duże stężenie tego składnika występuje także w warzywach - głównie papryce, ziemniakach, brokułach, brukselce oraz natce pietruszki.

CZYTAJ TAKŻE:

Quiz: Co wiesz o witaminach?

Woda z cytryną - jakie właściwości się jej przypisuje?

Należą do najzdrowszych warzyw. Dlaczego warto jeść buraki?

INTERIA.PL

W serwisie zdrowie.interia.pl dokładamy wszelkich starań, by przekazywać wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje o objawach i profilaktyce chorób, bo wierzymy, że świadomość i wiedza w tym zakresie pomogą dłużej utrzymać dobre zdrowie.
Niniejszy artykuł nie jest jednak poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki i konsultacji z lekarzem lub specjalistą.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL