Reklama

Nocne ataki paniki. Kiedy pojawia się strach przed snem

Nocne ataki paniki pojawiają się na skutek trwającego od dłuższego czasu stresu, problemów o podłożu psychologicznym oraz występują u osób z zaburzeniami lęku panicznego. Pojawiają się nagle, wybudzając pacjenta ze snu, wywołują nagły wzrost ciśnienia tętniczego i szybsze bicie serca. Jak walczyć z atakami paniki? Czy można je leczyć i jak im zapobiegać?

Napady paniki w nocy

Nocne napady paniki pojawiają się najczęściej podczas przejścia faz snu z drugiej do trzeciej. Charakteryzują się gwałtownym wybudzeniem pacjenta i wywołują szereg objawów, które są trudne do opanowania przez wybudzonego. Ich nasilenie jest zdecydowanie większe niż napady paniki, które pojawiają się w ciągu dnia.

Przyczyny napadów paniki

Napady paniki najczęściej wywołane są zaburzeniami zdrowia psychicznego u pacjentów. U osób, które borykają się z nadmiernym stresem, przepracowaniem, u których w minionym czasie wystąpiła sytuacja traumatyczna. Na ataki paniki wpływać mogą również choroby, takie jak:

Reklama

  • choroby tarczycy,
  • bezdech senny,
  • refluks żołądkowy.

Objawy nocnego ataku paniki

Atak paniki w nocy pojawia się niespodziewanie, wybudzając pacjenta ze snu. Do charakterystycznych objawów zalicza się przede wszystkim szybkie i mocne bicie serca, pocenie się i drgawki. Wybudzona atakiem paniki osoba ma szybki i krótki oddech przez co może pojawić się silny ból w klatce piersiowej. W związku z gwałtownym wybudzeniem, osoby ogarnięte paniką mają problem z orientacją co do miejsca i czasu w jakim się znajdują, otaczające ich przedmioty i kształty mogą wydawać się obce i przerażające. Pacjenci z atakami paniki w nocy często zgłaszają, że towarzyszy im silny lęk przed śmiercią i obawa przed utratą kontroli.

Atak paniki może trwać kilka, a nawet kilkanaście minut. Na skutek szybkiego i krótkiego oddechu u pacjentów może dojść do hiperwentylacji, a ta  kolei do zawrotów głowy, dezorientacji a nawet utraty przytomności.

Nocne ataki paniki powinny być zawsze konsultowane z lekarzem, który podejmie decyzję o dalszym leczeniu, jeśli występują one często, a objawy im towarzyszące nasilają się.

Leczenie nocnych ataków paniki

Leczenie nocnych napadów paniki jest złożone i trudne, ponieważ składa się z kilku elementów. Przede wszystkim należy podjąć działania mające na celu poszerzenie diagnostyki chorobowej - należy wykonać badanie tarczycy oraz podstawowych parametrów krwi.

Bardzo ważne jest też, by dbać o jakość snu. Wieczorem należy pomyśleć o sobie i chwili relaksu, ale również można korzystać z ziół poprawiających jakość snu i wspomagających zasypianie. Można wykonać również inhalacje z olejków uspokajających. Pomieszczenie przed snem powinno być przewietrzone i wszystkie światła wyłączone - naukowcy dowiedli bowiem, że nawet niewielka ilość światła może zaburzać sen.

By uniknąć ataków paniki, należy przede wszystkim zdiagnozować, na jakim podłożu one występują. Warto udać się do psychoterapeuty - być może stres, sytuacja rodzinna lub zawodowa lub jakieś traumatyczne wydarzenie sprawiają, że ataki paniki są powtarzające.

Jeśli już wystąpi atak paniki w nocy, warto zająć się czymś, co odciągnie myśli od sytuacji i pozwoli uspokoić nerwy - może być to krótki spacer po mieszkaniu, obmycie twarzy chłodną wodą lub umycie zębów.

W profilaktyce zdrowia psychicznego eksperci zalecają również wprowadzenie aktywności fizycznej do codziennego dnia. Warto zapisać się na zajęcia grupowe - taniec, fitness lub jeśli nie jesteśmy zwolennikami takich ćwiczeń, wystarczy wybrać się na spacer - codziennie wystarczy zaledwie kilkanaście minut, by zrelaksować się na świeżym powietrzu, poprawić krążenie oraz wspomóc układ oddechowy. 


CZYTAJ TAKŻE:

Kim są osoby wysoko wrażliwe?

Jak koszmary senne wpływają na zdrowie

INTERIA.PL

W serwisie zdrowie.interia.pl dokładamy wszelkich starań, by przekazywać wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje o objawach i profilaktyce chorób, bo wierzymy, że świadomość i wiedza w tym zakresie pomogą dłużej utrzymać dobre zdrowie.
Niniejszy artykuł nie jest jednak poradą lekarską i nie może zastąpić diagnostyki i konsultacji z lekarzem lub specjalistą.

Dowiedz się więcej na temat: panika | zaburzenia lękowe | atak paniki leczenie | zaburzenia snu | stres

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL